Selasa, 30 April 2013

#48: CloudStation Transfer Rate Test

Transfer Rate untuk device NAS selalu menjadi isu. Ada video di youtube condemn beberapa device NAS yang mengatakan menyediakan transfer rate selaju 100 MB/s sedangkan bila test, hanya mendapat transfer rate selaju 3 MB/s. Saya terlalu malas untuk membaca transfer rate pada manual Buffalo CloudStation, jadi saya tidak tahu berapakah transfer rate yang boleh ia capai. Memandangkan saya ada banyak file untuk di back-up ke dalam CloudStation, saya pun mengambil keputusan untuk mendapatkan transfer rate bagi Buffalo CloudStation saya ini.
TPLink TL-MR3420 connected to my computer
Komputer saya adalah Dell T3400 Core 2 Quad dengan 4 GB RAM. Saya menggunakan Mint Linux 14. Router saya adalah model TPLink TL-MR3420. Connection saya adalah Network Card > Network Cable > TPLink TL-MR3420 >  Network Cable > Buffalo CloudStation. Saya cuba copy folder kedalam "Network" dengan beberapa ratus file didalamnya dengan total size lebih kurang 15 GB dan ia mengambil masa lebih kurang 20 minit. Transfer rate yang paling tinggi saya dapat dalam proses perpindahan file itu adalah 8.5 MB/s. Bagi saya ia adalah cukup tinggi memandangkan kebanyakan review yang saya lihat di youtube hanyalah pada 3 MB/s sahaja. Pada masa perpindahan file-file ni berlaku, CloudStation sedang melakukan seeding dan leeching pada beberapa ratus file torrent, router saya sedang "melayan" permintaan wifi dari telefon saya dan juga permintaan web browser dari komputer saya sendiri. Samaada transfer rate lansung tiada kaitan dengan permintaan wifi dan web browser, atau jika tanpa permintaan lain transfer rate akan bertambah laju, ia tidak diuji oleh saya.
Buffalo CloudStation 2TB transfer rate can reach up to 8.5 MB/s
Walau bagaimanapun, dalam beberapa kali percubaan, transfer rate bukanlah sentiasa konsisten pada rate 8.5 MB/s, tapi kerap kali pada 7 MB/s, 3 MB/s malah pernah pada 1+ MB/s. Faktor yang menentukan transfer rate yang perlahan tidak dapat saya detect. Tetapi pada kebanyakan masa transfer rate adalah pada 8 MB/s.

Tiada ulasan: