Selasa, 16 April 2013

#35: How to Tor in Chrome?

An onion. Tor Onion Router icon.
Bersambung dengan network Tor bermakna tiada batasan untuk anda. Seperti menggunakan internet dalam "god-mode"! Ia dapat bypass akses anda ke laman web yang ofis anda block, even laman web yang government negara anda block! Teknologi yang dipercayai ramai termasuk digunakan sendiri oleh tentera untuk berkongsi maklumat sulit dan penting di internet, digunakan oleh aktivis untuk berkongsi berita-berita berisiko tinggi dan digunakan oleh ramai staff pejabat untuk "un-block" laman web yang disekat oleh pejabat.

Tor sangat multiplatform. Saya guna Tor di komputer MacMini running OSX Snow Leopard, pada Windows 7 di ofis, pada Linux Mint, dan pada telefon android saya. Untuk run pada Windows, sangat mudah tanpa perlu apa-apa installation (yang mana ini amat baik bagi ofis yang tidak membenarkan installation tanpa password Administrator). Hanya perlu download Tor Browser Bundle di www.torproject.org mengikut platform yang anda gunakan, kemudian extract dimana-mana lokasi yang anda kehendaki, kemudian execute "Start Tor Browser". Done. Tor Browser Bundle pada windows akan mengeluarkan satu lagi window, iaitu TorBrowser. Ia adalah hasil pengubahsuaian Mozilla FireFox yang disesuaikan untuk digunakan bersama Tor. Anda mungkin tidak mahu menggunakan TorBrowser kerana terdapat banyak features dibuang darinya atas soal-soal keselamatan online. Anda akan diberitahu setelah secara automatik bersambung dengan Tor Network seperti ini:

Vidalia. Congratulations, you are now connected to Tor Network!
So, can Tor marry Chrome?
Nope. Software dont marry idiot!

Open Chrome, go to settings, and choose Extensions. Klik "Get More Extensions". Disini, search extension bernama "Falcon Proxy". Hanya ada 1 result akan keluar. Install extension ini pada Chrome anda. Klik extension "Falcon Proxy" di sebelah addressbar. Klik "Add", kemudian pilih "Manual". Pilih "SOCKS v5 Proxy" di bahagian "Proxy Type", bahagian "Host" set pada "127.0.0.1" dan bahagian "Port" kepada "9050".

I name it "TORE"
Klik "Save" and now you are ready to connect your Chrome to Tor Networks. Pastikan Vidalia sedang running dan connected pada Tor Network. Pilih profile yang anda buat tadi di Falcon Proxy (in my case "TORE") dan turn it to "ON". The Falcon Proxy icon next to the addressbar will turn green meaning the profile is active. Kemudian, navigate ke https://check.torproject.org/ untuk periksa Chrome anda telah betul-betul bersambung dengan Tor Network.

This is when you are doing it wrong!
This is when you are doing it right! Congratulations!
Kongratulasi! Sekarang anda boleh surf facebook, youtube, twitter dan stay anonymous didalam network ofis dan network negara anda. Selamat mencoba!

Tiada ulasan: