Rabu, 17 April 2013

#36: Arpeggiator On Steroid

Muzik dibawah saya compose menggunakan application yang mempunyai satu tools bernama "Arpeggiator". Saya tiada pendidikan formal dalam muzikal dan perkataan "arpeggio" adalah asing bagi saya tetapi saya menjumpai maksud perkataan "arpeggio" melalui tools bernama Arpeggiator dari application tadi. Menurut google, arpeggio bermaksud "The notes of a chord played in succession, either ascending or descending". Dan itulah yang dilakukan oleh tools bernama Arpeggiator, playing chord in sucession samaada menaik atau menurun. Maka saya compose muzik ini untuk berexperiment dengan arpeggio:


Pertama kali ambe dengar Philip Glass adalah sewaktu menonton filem dokumentari bernama "Koyaanisqatsi" directed by Godfrey Reggio yang menggunakan muzik-muzik instrumental dari Philip Glass sebagai background music pada seluruh filem ini. Muziknya bercirikan pattern yang kecil dengan repetition yang melampau-lampau. Bagi sesetengah orang ia membosankan tapi tidak bagi saya. Pattern yang panjang tapi berulang-ulang memang membosankan tapi pattern pendek yang berulang-ulang tidak.


Kalau anda perhatikan video diatas, anda boleh dengar pattern keyboard dan vocal yang repetitive. Ini adalah konsep yang baru bagi saya dan bagi saya ia adalah menarik tetapi unorthodox dalam penghasilan muzik.

Tiada ulasan: