Selasa, 15 November 2011

#3: The GF-2

Memandangkan kamera baru isteri saya hanya menggunakan kitlens 14mm f2.5, jadi saya fikir ada baiknya saya dapatkan satu lens yang bagus untuk dibawa kemana-mana. Maksud saya, normal focal length. 50mm pada perakam 35mm. Disebabkan sistem Micro Four Third (panjang, skrng saya akan guna "m43" untuk Micro Four Third) ber-crop-factor 2.0, jadi nak dapatkan 50mm maka saya perlu cari lens bernilai 25mm. Ni ada masuk gambarnya, Panasonic Lumix GF-2, successor yang tak berapa sakses untuk model sebelumnya, GF-1. Sensor kecik, tapi flange focal distant (20mm) sangat pendek which means, ada banyak ruang untuk pasang adapter (berbanding yang lain, Nikon - 46.5mm, Canon - 44mm, malah Leica M - 27.8mm).

Panasonic Lumix GF-2
Konsepnya begini, kalau kamera ini nak guna lens Nikon F, maka bolehlah diletakkan "pemegang" (adapter) lens yang panjangnya 26mm (46.5mm-20mm) diantara lens dan kamera. Disebabkan kamera ini mempunyai flange focal distance hanya 20mm, maka secara teknikalnya kamera ini boleh mount  lens yang direka untuk:

Samsung NX mount, RED ONE interchangeable mount, Leica M mount, M39 (Leica) Screwmount, Contax G, Olympus Four Thirds System, Konica AR, Canon FL, Canon FD mount, Start (Soviet SLR), Minolta SR mount, Fujica X bayonet, Canon EF mount, Canon EF-S mount, Praktica B mount, Sigma's SA mount, Minolta/Sony A mount, Pentax K mount, M42, Contax C/Y Mount, Olympus OM mount, Nikon F-mount, Leica R mount, Arri PL, T mount dan Mamiya 654.

CCTV? Yaa.. CCTV lens juga :) Juga, petang tadi saya baru selesai menempah satu CCTV lens dari ebay untuk digunakan pada ini. Banyak online survey yang saya lakukan dan hasil dari CCTV lens memang tak boleh dipandang remeh. Cat's Eye Effect antara yang menarik terhasil dari optik CCTV. Mengikut seller saya, lens itu katanya akan tiba dalam 2-4 minggu lagi, shipped dari Hong Kong melalui penghantaran parcel ekonomi. Setibanya lens itu, insyaAllah saya akan terbitkan lagi artikel untuk review optik CCTV pada Panasonic Lumix GF-2.

By the way, ini adalah item ebay yang telah saya beli, CCTV 25mm f1.4 C-mount dan disertakan bersama adapter C-mount ke m43 serta macro ring. Hasil gambar dari lens yang sama di flickr bagi saya sangat intriguing dan mengujakan hingga ia boleh mengganggu tidur.

Rupa bukan segalanya. 25mm 1.4. So murah, so small, so ugly, yet so bagus!

Tiada ulasan: