Selasa, 3 Januari 2012

#12: Coderama - A smarter way untuk buat benda remeh

Saya geleng kepala sendiri bila membaca semula source code yang saya tulis dahulu. Saya tak mempraktikkan code optimization dengan menggunakan sepenuhnya kebolehan programming language yang saya gunakan. Contohnya ini, saya telah buat satu event dimana bila double click diatas status bar didalam Coderama IDE, semua panel tepi dan bawah akan collapse dan memberikan view source code editor yang luas. Ini kod saya untuk menghilangkan dan memunculkan semula semua panel disekeliling source code editor:

procedure TForm1.onStatusbar1DBClick .. bla bla bla..
begin
    if panel1.visible=true then panel1.visible:=false else panel1.visible:=true;
    if panel2.visible=true then panel2.visible:=false else panel2.visible:=true;
    if panel3.visible=true then panel3.visible:=false else panel3.visible:=true;
end;

Apa boleh buat, saya bukan coder profesional atau amatur, saya masih newbie yg sedang seronok bereksperimen :P Hehehe. Apapun, saya tiba-tiba teringatkan tentang satu operator didalam Pascal. Dalam Pascal ada beberapa operator senang untuk memudahkan kerja-kerja pengkodan. Antaranya OR, NOT, AND dan beberapa lagi operator lain. Kalau mengikut kod saya diatas, if panel1.visible=true then panel1.visible:=false else panel1.visible:=true; bolehlah diterjemahkan sebagai "kalau panel1 sedang ada, hilangkan panel1 atau jika tidak (jika panel1 memang dah hilang) adakan panel1".

procedure TForm1.onStatusbar1DBClick .. bla bla bla..
begin
   panel1.visible:=not panel1.visible;
   panel2.visible:=not panel2.visible;
   panel3.visible:=not panel3.visible;
end;

Lihat bagaimana pula operator "not" dipraktikkan disini :)
Kalau ikut bahasa melayu, operator "not" bolehlah dicontohkan dengan perkataan "tidak". Benar bermaksud true. True adalah boolean. Jika perkataan "benar" berada sendirian, ia bermaksud benar. Akan tetapi kalau ada operator "Tidak" dihadapan boolean tadi, ia membawa maksud lain. "Tidak Benar" membawa maksud Salah/Palsu atau boolean "False". "Not True" sudah tentu bermaksud False. Bagaimana pula dengan "Tidak Tidak"? Ia bermaksud "Benar". Simple kan? :)
panel1.visible:=not panel1.visible; bermaksud, "visibility panel1 adalah bukan/sebalinya kepada visibiliti panel1". Simpler, smarter dan menampakkan jalan pintas yang baik dipraktikkan. Kalau anda seorang programmer, manfaatkanlah penggunaan operator atau apa-apa features yang ada didalam programming language yang anda gunakan kerana perkara remeh sebegini banyak memberi manfaat pada programmer sendiri. Terima kasih.

Tiada ulasan: