Ahad, 20 Ogos 2017

154: My Thoughts on Trading.

Dalam dunia trading, trader akan membuat pembelian dan penjualan bagi mendapatkan keuntungan, Biasanya bukan untuk digunakan untuk sendiri. Contohnya beli Crude Oil 30 tong, bukan bermaksud trader ingin menggunakannya untuk kereta sendiri. Tapi menyimpannya hingga mendapat perbezaan harga yang menguntungkan dimasa akan datang. Sama seperti membeli emas 1 kg emas hari ini dengan harga RM150 segram dan beberapa hari kemudian harga emas naik ke RM155 segram, trader akan mendapat untung RM5 untuk setiap gram emas. Sekali tengok, kerja-kerja trading ni ianya macam meramal masa hadapan.

Jam 9 pagi harga 1240. Jam 2 petang melonjak ke 1250.
Kita tahu harga 1 ounce emas pada 31 Mac 2017 jam 5 petang NY Time adalah 1248.29 USD, tapi berapakah harga emas sejam kemudian atau keesokan hari atau minggu depan, atau bulan depan?

Ambe selalu bagi contoh pada rakan-rakan ambe yang ingin tahu tentang trading dengan contoh, jika malam ini kerajaan umumkan harga petrol akan naik sebanyak 20 sen pada esok hari, apa yang kamu nak buat hari ini untuk mendapat wang mudah? Kalau besok harga petrol bakal naik 20 sen, ambe akan beli petrol dalam kuantiti yang banyak pada malam ini dan akan menjualnya besok kerana ambe akan mendapat untung 20 sen untuk setiap liter petrol. Kes ini sama juga dengan perbezaan harga emas sewaktu membeli dan menjual. Akan tetapi, cara membeli petrol ni sudah tentulah menyalahi undang-undang negara kita, Ambe bagi contoh untuk mudah faham sahaja. Jangan sesekali cuba buat ini hehehe.

Ambe selalu menonton webinar di internet berkenaan trading bagi menambah pengetahuan kerana ambe tak pernah mengikuti kelas secara formal. Secara kasar, trading tak lah susah sangat kerana ia banyak berlaku di kehidupan yang nyata. Kamu beli sesuatu dengan harga murah dan jualnya semula dengan harga mahal, maka perbezaan harga beli dan harga yang kamu jual tu adalah untung yang kamu dapat.

Daripada penjual sayur di pasar malam, broker jual beli rumah hinggalah urusan penjual kapal terbang, harga jualan mestilah lebih tinggi dari kos beli, barulah kamu boleh mendapat untung. Kalau kos beli dan harga jualan sama, maka urusniaga kamu tak menguntungkan. Kalau kos beli lebih tinggi dari harga jualan, maka urusniaga kamu merugikan.

Malahan kamu akan nampak bodoh jika kamu pegi kejar hockey puck yang dah melantun ke tempat lain.

Tiada ulasan: