Isnin, 3 Jun 2013

#62: "Insomnia" Among Babies

Note: Tajuk berat, saja je nak bagi gempak. Artikel ni takde kaitan dengan insomnia. Kalau anak anda betul-betul ada insomnia, anak anda mungkin memerlukan nasihat dari pakar. Disini hal sebenarnya ambe nok konsikan adalah anak ambe yang memang sangat susah nak tidur waktu malam (tapi waktu siang tidur dengan nyenyak dan lama). Sejak lahir sampai sekarang memang jarang benar tidur awal malam. Tiap-tiap malam ambe memang kena bergilir dengan wife ambe untuk jaga anok ambe yang waktu tidurnya seakan tertukar yang sepatutnya tidur waktu malam dan berjaga waktu siang, sebaliknya anok ambe berjaga waktu malam dan tidur waktu siang. Jadi bagi ambe ini bukan insomnia sebenarnya.

Omar Shahnaz sejak lahir sampai sekarang susah untuk tidur
Tapi itulah masaalah sehari-hari bersama anok ambe. Alhamdulillah, walau gilir-gilir tidur, ambe masih boleh bekerja dengan baik di waktu siang (tapi badan rasa letih). Tapi ambe fikir sampai bila ambe nak terus dengan perangai anok ambe yang susah tidur malam begini. Ambe sebenarnya dah banyak berusaha untuk bantu dia tidur. Guna relaxing music, bagi makan banyak sebelum tidur, letak wangian lavender pada bantal, generate sound pink noise, letak buai manual dan eletrik, bedung, pasang aircond letak suhu rendah, mandi air suam, etc, tapi semuanya tak berkesan. Kadang-kadang naik juga temper ambe bila badan kita letih tapi tak dapat rehat waktu malam. Ada pernah sekali ambe terfikir untuk bagi ubat Phenergen (Promethazine) untuk buat anok ambe mengantuk, tapi bila ambe baca kontraindikasi ubat ni, tak boleh bagi pada bayi bawah umur 2 tahun. Tak jadi bagi. Ambe bingung memikirkan cara lain untuk bantu anok ambe tidur.

Johnson's Baby BedTime Bath.
Sehinggalah beberapa hari lepas ambe pegi shopping pasaraya dekat dengan rumah ambe, ambe terjumpa satu mandian bayi tertulis "Bedtime Bath" dari Johnson & Johnson. Ambe grab terus. Sebenarnya ambe memang ada produk line "unggu" J&J tapi ambe tok guna. Ambe ada dapat hadiah dari kawan ambe iaitu satu set barang J&J tapi ambe dok sentuh langsung sebab ambe dok suka letak cream pada kulit anok ambe. Rasa "belengas" (melekit). Ambe terlalu aggressive mencari cara alternatif untuk bantu anok ambe tidur sampai ambe lupa benda yang ada didepan ambe lansung ambe dok pernah cuba.

Balik rumah, ambe excited menunggu waktu malam untuk mandikan anok ambe dengan mandian ni. Lebih kurang pukul 10 malam ambe mandikan anok ambe dengan mandian ni. Mandian ni rasa "thick" sikit dari mandian yang biasa ambe guna untuk anok ambe. Biasanya bila ambe bilas mandian biasanya memang terus hilang rasa licin sabun pada kulit anok ambe. Bila guna mandian ni, bila ambe jirus berkali-kali pun memang masih terasa licinnya. Rasa licin dan seperti "creamy" seperti pakai krim pelembut pada kulit. Baunya juga lebih kuat dari bau mandian yang biasa ambe guna. Memang tertulis pada botol mandian ni tentang penggunaan aroma iaitu "NaturalCalm" aromas yang nampaknya di threadmark oleh J&J. Ambe bukanlah pentafsir aroma yang baik tapi bagi ambe, bila ambe tercium bau ni, ambe rasa ia adalah bau yang "berat". "Berat" bukan bermaksud kuat atau teruk, tapi bila tercium, ambe terasa seperti "malas". Itu pada pendapat ambe sajalah. Memang ia berlawanan dengan bau-bau yang segar seperti bau buah-buahan atau bunga-bunga yang menyegarkan. Johnson's Baby BedTime Bath wangi dan calming.

Sesudah mandi, ambe terus lap-lap keringkan badan anok ambe. Sesudah kering, bila ambe sentuh badan anok ambe, ambe dapat rasa satu lapisan lembut di kulit anok ambe seperti dah disapu krim. Lepas tu ambe ambil pula Johnson's Baby BedTime Oil dan ambe sapu di seluruh badan anok ambe. Bau yang sama dengan bau mandian tadi. Sebenarnya ada lotion untuk disapu, tapi ambe tak ada lotion tu jadi instead ambe sapu bedtime oil. Ambe rasa lebih baik untuk guna lotion sebab bedtime oil rasa sangat berminyak (tapi tak lama sebab bila ia dah meresap dalam badan, ia tak rasa berminyak lagi).

Terus ambe pakaikan pakaian pada anak ambe dan pada waktu ini anok ambe masih aktif jadi ambe tinggal anok ambe dalam baby cort bersama mainan-mainannya. Dok sampai 15 minit, ambe mula lihat anok ambe mula menunjukkan tanda-tanda mengantuk. Matanya jadi kuyu dan dah tak aktif macam sekejap tadi. Wife ambe pun terus baringkan dia dan suapkan susu. Sekejap saja lepas tu anok ambe terus tertidur!

Ambe bukan bekerja dengan J&J tapi ambe nok recommend kepada ibu-bapa di luar sana yang ada masaalah baby susah tidur malam, cubalah Johnson's BedTime ni. Kalau tak silap ambe, ada bedtime lotion, oil dan mandian. Semoga dapat membantu ibu-bapa di luar sana dari migraine dan high-temper akibat tak cukup tidur. TQ for reading.

Tiada ulasan: