Isnin, 9 September 2013

#72: Teori Kebarangkalian Martingale

Teori Kebarangkalian Martingale: Ambe bukanlah pakar matematik. Ambe ada belajar matematik tambahan di tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah, tapi keputusan SPM ambe untuk subjek add math ni taklah memuaskan. So, macam mana ambe nok explain tajuk ni? Oleh sebab itu, ambe tidak menggalakkan pengunjung blog ini untuk tidak menggunakan tulisan saya disini sebagai rujukan intelek. Blog ini adalah Memory Database yang personal berdasarkan pemahaman dan pandangan saya terhadap sesuatu perkara. Saya tak pernah mendengar perkataan Martingale sebelum ini sehingga beberapa minggu lepas dari seorang rakan. Ia adalah satu teori kebarangkalian yang banyak digunakan untuk urusan seharian. Terdapat satu artikel di wikipedia yang menerangkan tentang Martingale Probability Theory.

Mengikut artikel wikipedia untuk Martingale Probability Theory, "A martingale is a model of a fair game where knowledge of past events never helps predict the mean of the future winnings. In particular, a martingale is a sequence of random variables (i.e., a stochastic process) for which, at a particular time in the realized sequence, the expectation of the next value in the sequence is equal to the present observed value even given knowledge of all prior observed values at a current time". Duit syiling mempunyai 2 permukaan. Bila anda melambung duit syiling ini, untuk mendapat satu bahagian head atau tail pada 2 permukaan syiling adalah 1/2 atau 50%. Tapi bagaimana kalau anda mahu mendapatkan satu bahagian syiling yang sama dengan melambung syiling 2 kali?

Ok, lambungan syiling pertama untuk mendapatkan head adalah 50%. Untuk balingan kedua, bagi mendapatkan head juga, kebarangkalian sekarang adalah 25%. Balingan ketiga? 12.5% untuk mendapatkan head bagi 3 lambungan berturut-turut. Untuk mendapatkan head secara berturut-turut untuk lambungan syiling ke 4 adalah 6.25%.
Contoh carta tukaran matawang asing
Menggunakan teori yang sama terhadap carta tukaran wang asing seperti diatas, teori Martingale sangat sesuai untuk membuat keputusan pembelian atau penjualan matawang asing. Malah teori ini banyak digunakan dalam mengaturcara Expert Advisor untuk client MetaTrader. Pemahaman saya terhadap teori kebarangkalian Martingale bertambah setelah saya melihat dan menganalisis cara Expert Advisor yang menggunakan Martingale untuk melakukan urusniaga. Contohnya carta EUR/USD diatas. Carta ini ada naik dan turun. Hijau untuk naik dan merah untuk turun. Berapakah kebarangkalian untuk mendapatkan 4 hijau berturut-turut? Berapakah kebarangkalian untuk mendapat 5 merah berturut turut? Semua ini diambil kira untuk pengiraan Expert Advisor Martingale yang baik.

Tiada ulasan: